Farewell lunch en boat Trip

30 juli 2017 - Goa Velha, India

Vandaag eindigt de meeting. We genieten nog even van het zwembad en het heerlijke eten en van de gesprekken met diverse mensen. Het blijft bijzonder om mensen jaarlijks in verschillende landen te ontmoeten of opnieuw te zien. Er wordt een groepsfoto gemaakt die we na de lunch meteen meekrijgen. Hier scheiden weer vele wegen. Er zijn mensen die meteen terug naar huis vliegen, mensen die doorvliegen naar Kerala en mensen die (net zoals wij) nog enkele dagen in Goa blijven. Het is zo'n 30 graden vandaag en de zonnekracht is 11 dus we snakken nasr wind. We besluiten mee te gaan op een Boattrip met een aantal Belgen en Zweden. We zouden dolfijnen kunnen zien, kunnen snorkelen, kanovaren en kunnen vissen aan boord. Uiteraard hadden we er een soort Caribisch beeld van. Helaas bleek dit niet het geval want het water is bruin dus snorkelen ging niet door en we zagen geen vissen. De plaatjes online van Goa met blauwe zee hebben we nog niet gezien en betwijfel of ze er uberhaupt zijn. Wellicht in ons volgende hotel dat aan de zee ligt. Het volgende hotel blijkt echter helaas propvol Indische mannen en jongens te zitten, die met hun school op pad zijn. De meiden en dames voelen zich er niet veilig nadat er allerlei selfies gemaakt worden. Op zich zijn we daar inmiddels wel aan gewend, maar de manier waarop het hier gaat is niet prettig. Wij hebben het niet meegekregen maar de rest ging vast inchecken terwijl wij  met de boot weg waren. We besluiten de reservering te cancellen en in het hotel van de meeting te blijven. Hier weten we dat het relaxt is en dat het eten ook heel goed is. Eind goed al goed. Het blijft uiteraard wel India waar we zitten, realiseren we ons. Ze werken hard aan de ontwikkelingen maar het gaat om zo'n groot land en zoveel mensen waarvan 80% nog steeds heel arm is en geen belasting betaald, en we merken dat de verschillen tussen  arm en rijk ook door de rijke klasse in stand wordt gehouden dus een echte verandering naar een meer Westerse situatie gaat er nooit komen en de ontwikkeling gaat heel veel tijd kosten. En bovenal wie zijn wij, om te bepalen wat beter is. De Indiase cultuur is zo anders. Wat ook blijft opvallen is dat de verschillende religies in harmonie met elkaar leven.