Britse kolonie

22 juli 2017 - Mumbai (Bombay), India

Vandaag rijden we om 9 uur richting het zuiden van Mumbai voor een tour door het centrum waarbij we de Britse invloeden overal terugzien. We stappen uit bij de grootste openlucht wasserij ter wereld waar dagelijks 10.000 stuks was gewassen en gestreken wordt voor hotels en ziekenhuizen door een groep van 5000 mannen die met hun gezinnen ook wonen in deze sloppenwijk. Het is een speciale gemeenschap(kaste) die hier van vader op zoon woont en werkt. Vrouwen en kinderen blijven binnen in de huisjes. Vanwege de regen hangt de was niet buiten en zodoende kunnen we nog beter zien hoe ze wonen. Per maand verdienen de mannen ongeveer €100 om hun gezin te onderhouden.

Daarna bezoeken we een koloniale villa uit begin 1900 waar Ghandi ooit vastgehouden werd en wat nu is ingericht als museum. Ghandi zorgde dat India onafhankelijk werd zonder dat er oorlog gevoerd werd. Hij was geliefd bij veell gewonen mensen omdat hij opkwam voor hun rechten en werd uiteindelijk op 74 jarige leeftijd doodgeschoten door 1 van zn tegenstanders. Bijzonder ook om de brief van Ghandi aan Hitler te lezen. Dit gedeelte van de stad lijkt wat beter georganiseerd, met grote gebouwen en lanen. De gids vertelt dat ons 60% van de inwoners in sloppenwijken woont en dat de overheid 20% van de sloppenwijken heeft opgeruimd. Nog steeds ruim wonen 8 mijloen mensen in zeer slechte omstandigheden. Kinderen gaan vaak vanaf 15 jaar werken. We komen schoolklassen tegen bij het India museum met allemaal schoolkleding in allerlei kleuren. Ze hebben mooie blije koppies.

Na een prima lunch met kip, lam, naanbrood en rijst , en welgeteld 32 obers om ons heen, rijden we via het prachtige koloniale universiteitsgebouw naar de gateway of India, waar we weer veel bekijks hebben als Hollanders. Wat opvalt is dat er meer moslims zijn dan in Chennai en dat we nog geen tempels hebben gezien. Ze zijn  er wel maar ze zijn klein, aldus de gids. We bezoeken een chique winkelcentrum en rijden daarna terug naar het hotel om lekker te zwemmen, te sporten of te lezen. We nemen eerst afscheid van onze gids die zelf in het oude centrum woont, met zn familie in de grote sloppenwijk. Hij werd ingehuurd door het reisbureau en spaart voor een rondreis door India. En weer zijn wij een er aring rijker.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dick Devries:
    23 juli 2017
    Interessante verhalen! We genieten op afstand mee. Groeten aan iedereen.