Bezoek school Chennai

27 juli 2017 - Goa Velha, India

Na een heerlijk ontbijt bij de host, met oa gebakken eieren, vers meloensap en vergebakken dolma, maken we eerst kennis met de ouders van onze host Radjesh. Oma draagteen chique sari en ze spreken beide redelijk Engels. We drinken een glaasje water en maken een foto. De meiden zijn onder de infdruk en gedragen zeer voorbeeldig. Vandaag staat een bezoek aan de school gepland die door RT95 India als projectschool wordt gesponsord. Omdat we maar kort in Chennai zijn en het 5 uur rijden is besloten om dit bezoek uit het programma te schrappen. Tess heeft met haar klas geld opgehaald voor de school dus hebben we overlegd of het mogelijk is om een plaatselijke school te bezoeken die voorheen een projectschool van de Tafel was. Het blijkt een school te zijn met geestelijk en/of lichamelijk gehandicapte kinderen, die gerund wordt door nonnen. Er zitten 150 kinderen op de school. De jongste is een jaar of 8 en de oudste in rond de 30 jaar. Een aantal van hen woont ook in de school. De groepen zijn ingedeeld op niveau en er wordt spraak en bewegingstherapie gegeven. Het sponsorgeld is aangevuld met een donatie vanuit de tafelaars uit de Liemers en tijdens de King Arthursnight in Goa wordt de cheque aan de voorzitter overhandigd. De Indiase tafel kan vervolgens het bedrag verdubbelen als de afhandeling via de  stichting Freedom Through Education verloopt. De kinderen zijn uiteraard onder de indruk van de school. De klassen zijn heel klein en de lokalen heel warm, de kinderen zien er blij uit en vinden ons uiteraard een bezienswaardigheid.
Na de school bezoeken we een bedrijf waar handwerk verhandeld wordt; tapijten, meubels etc. We krijgen thee met koekjes geserveerd. Hier treffen we een aantal van onze vrienden met hun kinderen uit Zweden, Belgie en India na lange tijd weer. oa Deepak, Punit, Annika& Kenny, Panzar met zn nieuwe vriending. We krijgen een heerlijke traditionele lunch aangeboden met  o.a currysoep, allerlei verschillende soorten brood en durma met diverse kleurrijke gerechtjes geserveerd in kleine zilveren bakjes en een bijzonder dessert dat lijkt op warm amandelspijs met ijs en rijstepap. Dit kids zitten aan een grote ronde tafel in het midden en proberen vanalles omdat een van de dames hun uitlegd wat met elkaar te proeven en ze vinden het heerlijk. Na de lunch kopen we voor Kees traditionele kleding in de vorm van een witte pyamabroek en een lang blauw hemd voor de feestavond, in een klein zaakje met uitsluitend feest- en huwelijkskleding voor mannen. Na een kort rustmoment bij onze host vertrekken we naar het huis van Raoul, die een zwembad heeft, voor korte duik. Het is inmiddels 39 graden dus een beetje verkoeling is wel lekker. Het zwembad is op de eerste etage en komt uit Nederland. Het huis is echt supernieuw en zeer modern met veel glas, hout en marmer. Ook Raoul woont samen met zn familie en ook zijn opa van 90 jaar woont in het huis.  Daar krijgen we ook weer  heerlijke versgebakken hapjes. We worden echt verwend door de Indiers. Na een korte douche vertrekken we naar het huis van Punit. Hij is jarig en heeft een welcoming party georganiseerd. De meiden vinden het heel speciaal dat ze mee mogen naar alle feestjes. Punit woont in een mooi huis met maarliefst 2 verdiepingen speciaal voor de kids met een zwembad( waar ze uiteraard even inspringen), een pooltafel, voetbalsspel, gameroom etc. Ook de ouders van Punit zijn aanwezi en genieten van alle drukte. Er is lifemuziek en er worden heerlijke gerechten geserveerd door obers met haarnetjes op. Een volledig luxe buffet staat voor ons klaar. Een Zweeds en een Belgisch meisje van een jaar of 8 spelen samen een potje poolbiljard mbv een vertaalapp. Ze spreken in wat ze willen zeggen en de app typt de zin in de taal naar wens uit en vise versa. Echt heel leuk om te zien.  We hebben weer een super leuke avond en de kinderen vermaken zich ook prima. We vallen moe in slaap. Morgen gaat de wekker om 6:30 ivm de vlucht naar Goa.