Taj Mahal - Agra

25 juli 2017 - Chennai, India

Op dinsdag ging de wekker om 04:15 uur!!! Ivm onze trip naar Agra. We rijden eerst met de taxi naar het station waar we tot onze grote schrik al om half 6 'sochtends duizenden mensen (waaronder gezinnen) slapend aantroffen in de stationshal en op de perrons. Om 06:00 vertrekt onze airconditioned express trein voor een rit van 2 uur. Onderweg full service met curry en een broodje als ontbijt. We slapen nog wat en toen we aankwamen werden we wederom verrast door de enorme armoede die we ook daar op het station aantroffen. Bedelaars belagen ons letterlijk en gelukkig stond er een busje voor ons klaar. We rijden naar de beroemde Taj Mahal; een witmarmeren mausoleum (1 van de 7 wereldwonderen). Het was bijzonder om te zien en mogelijk om te omschrijven en gelukkig was het niet zo druk want toen we vertrokken stonden er rijen wachtenden. We zijn inmiddels gewend aan alle security checks; incl. lopende banden vd handbagage , fouillerende agenten en soms zelf getimmerde systemen waarvan het alarm bij iedereen afgaat. Om binnenin bij de graftombe te komen trokken we onze schoenen uit. Een indrukwekkend bouwwerk dat in 22 jaar gebouwd werd in opdracht de Shah (een heerser) voor z'n vrouw. Helaas overleed ze voordat het af was in het kraambed van haar 14e kind. Het gebouw wordt schoongehouden mbv gezouten water en omdat het gedeeltelijk in de steigers staat zijn we blij dat we de bij zonsondergang het gebouw vanaf het water gaan bekijken. Na de Taj Mahal bezoeken we het Rode Fort. Wederom indrukwekkende gebouwen met een slotgracht (waar vroeger krokodillen in zaten) en een ophaalbrug met maarliefst 300 kamers vd concubines. Inmiddels is het erg warm geworden (33 graden) en schijnt de zon worden we daarna door de gids uitgeladen bij een tapijtweverij waarvoor 200 gezinnen in verschillende dorpjes dagelijks knopen. We gaan er gauw vandoor want de verkoopshow is niet wat we gepland hebben of willen. De lunch die we daarna krijgen valt helaas tegen; al zijn de kids blij met hun kip met frietjes. We besluiten allemaal cola te drinken, uit voorzorg. Smiddags rijden we eerst richting de baby Taj (een mini versie van de grote en zeker zo mooi om te bezoeken. Vervolgens rijden we naareen bijzondere Sikhtempel (die mannen met die tulbanden op hun hooft) waar we op blote voeten en gesluierd binnen gaan. Tussendoor drinken we even koffie waar ook de kids blij mee zijn omdat er WiFi is. Na deze lange en intensive dag zijn we allemaal doodop en dan start het lange wachten op de express trein terug die vertraging blijkt te hebben. We zitten in een wachtruimte waar mannen en vrouwen gescheiden zitten en eten de chips voorraad van de dichtstbijzijnde kar op het station leeg. We treffen 2 Spaanse dames die 6 weken door India trekken. Ze overnachten in hostels, bij mensen thuis of in de trein. Ondertussen verlangen wij terug naar ons luxe hotelbed... In de (enorm vieze) trein  (dezelfde als heen die gedurende dag heen en weer reed naar Noord India) wordt een warme maaltijd geserveerd, die wij afslaan. Hidde, Storm en Jeroen knabbelen er vol enthousiasme aan. Wij vallen allemaal uitgeput in slaap in de trein. Uiteindelijk zijn we om 01:00terug in het hotel (na een zware reisdag van 21 uur... ) en een ervaring rijker en na een snelle douche slapen we allemaal heerlijk! Morgen vliegen we naar Chennai, waar de international meeting start.

Verstuurd vanaf mijn iPhone